Înapoi

Fontana di Trevi, de Gabriela Adameșteanu, laureat al Premiului PEN România, ediția 2019

Știri și lansări
Lansare carte image

Fontana di Trevi, de Gabriela Adameșteanu, laureat al Premiului PEN România, ediția 2019

Postat de: PROMOVARE
Postat pe data de:
Thu, 28 Nov 2019 12:26:00 +0200 $Date_date $day_
$day_ $month_ $year_

Romanul Fontana di Trevi, apărut în „Seria de autor Gabriela Adameșteanu” a Editurii Polirom (2018), ediția a II-a (2019), este laureat al Premiului PEN România, acordat vineri, 22 noiembrie, în cadrul Tîrgului de Carte Gaudeamus.

Premiul PEN România, înființat în 2013, se acordă în fiecare an unui volum apărut în anul precedent, din categoria eseu, memorii, jurnal, roman, interviu, poezie, care exprimă, valorile de implicare civică, libertate a cuvîntului, promovarea democrației, păstrarea memoriei colective, apărarea drepturilor omului, lupta împotriva cenzurii, solidaritate internațională ș.a.

Juriul ediției din acest an, format din Magda Cârneci, Bianca Burța-Cernat, Iulian Boldea, Caius Dobrescu și Alex Goldiș, a selectat dintr-un an editorial foarte bogat, o listă de 14 titluri. Printre nominalizări, volume Polirom: Fontana di Trevi, de Gabriela Adameșteanu, Cartea numerilor, de Florina Ilis, Capătul drumului, de Liliana Corobca, Între violenţă şi compasiune. Amintirile unui psihiatru, de Ion Vianu și Pâlpâiri, de Dan Lungu.

Fontana di Trevi este laureat a numeroase premii, precum: Premiul AgențiadeCarte.ro pentru Cartea de proză, ediția I, Premiul „Sofia Nădejde” pentru literatură scrisă de femei, ediţia I, Premiul Radio România Cultural, ediţia a XIX-a, Premiul revistei Observator cultural, ediția a XIII-a, Premiul Uniunii Scriitorilor pe anul 2018.

Fontana di Trevi reconfirmă că Gabriela Adameşteanu este unul dintre marii scriitori ai României de azi. Romanul o are în prim-plan pe Letiţia Branea (cea mai longevivă eroină a acestui univers artistic şi protagonista, astfel, a unei trilogii), aflată, acum, în imediata actualitate şi sosită la Bucureşti din Occidentul în care trăieşte (cu alte cuvinte, avînd statut de migrantă). La fel ca mai toate cărţile anterioare ale scriitoarei (faţă de care, însă, are evidentă autonomie, putînd fi citită atît ca piesă de sine stătătoare, cît şi ca o sinteză subtilă şi durabilă), şi aceasta lucrează cu tema feminităţii, iar, prin intermediul ei, angajează un torent de istorie românească recentă. Accentul se mută aici de pe neiubirea istovitoare resimţită de femeie (care, în lipsa sentimentului, se consideră abandonată, menită unei vieţi pustii) la neiubirea şi părăsirea de patrie, de la – în termenii Letiţiei – mal aimée la mal du pays. Cu un trecut atît de greu şi de neclar, cu un prezent atît de confuz şi de convulsiv, mai are România un viitor? Iată întrebarea teribilă pe care, prin mijlocirea unor biografii narative impecabil conduse, romanul de faţă o avansează.” (Sanda Cordoş)

Gabriela Adameşteanu. Absolventă a Facultăţii de Litere. Pînă în 1990, redactor de dicţionare (timp de 19 ani) şi redactor de literatură română (timp de 5 ani). A condus revista 22 (timp de 13 ani) şi suplimentul ei Bucureştiul cultural (timp de 7 ani). Premiul Hellman-Hammett pentru jurnalism acordat de Human Rights Watch (2002). Vicepreşedintă (2000-2004) şi apoi preşedintă a Centrului PEN Român (2004-2006). Membră a Juriului Uniunii Latine (2007-2009). Preşedintă de onoare a primei ediţii a Premiului Goncourt Românesc (2013). Chevalier de L’Ordre des Arts et des Lettres (2014). Premiul „Gheorghe Crăciun“ pentru Opera Omnia al Observatorului cultural. Romanul ei Dimineaţă pierdută a fost dramatizat şi pus în scenă de Cătălina Buzoianu la Teatrul Bulandra (decembrie 1986 – februarie 1990), cu o distribuţie de aur.