Înapoi

Matei Vișniec, Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi

Știri și lansări
Lansare carte image

Matei Vișniec, Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi

Postat de: PROMOVARE
Postat pe data de:
Thu, 04 Oct 2018 16:41:00 +0200 $Date_date $day_
$day_ $month_ $year_

Vineri, 5 octombrie 2018, binecunoscutului poet, dramaturg, romancier şi jurnalist Matei Vişniec i se va decerna titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi. Evenimentul va avea loc în Sala „Eduard Caudella” – Casa Balș (Str. Cuza Vodă 29), începînd cu ora 11.00. Prestigiosul titlu îi va fi înmînat de către prof. univ.dr Aurelian Bălăiţă.

Ceremonia va fi urmată de lansarea volumelor Ultimele zile ale Occidentului, Cabaretul cuvintelor şi Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă...

Vor vorbi alături de autor:

Daniela Silindean, critic de teatru

Oltiţa Cîntec, critic de teatru

Ultimele zile ale Occidentului şi Cabaretul cuvintelor au apărut de curînd la Editura Polirom, în colecţiile: „Fiction LTD” şi „Top 10+”. 

Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă... a apărut de curînd la Editura Cartea Românească.

Ultimele zile ale Occidentului

„Oare ce i se întîmplă Occidentului? A intrat el în faza finală a declinului? Moare civilizaţia occidentală? Va fi Europa Occidentală islamizată, africanizată, ocupată de milioane de migranţi veniţi din Africa şi din Asia? Asistăm la dispariţia omului alb? Se va produce o gigantică operaţiune de înlocuire în Europa a populaţiei albe, de tradiţie creştină, cu o altă populaţie, africană şi arabo-musulmană, purtătoare de tradiţie islamică? Sîntem, pe continentul european, martorii unei catastrofe comparabile cu prăbuşirea Imperiului Roman? Se produc sub ochii noştri extincţia valorilor occidentale, amuţirea vocii morale a Occidentului şi ieşirea sa din istorie? A decis oare Occidentul să se sinucidă în prezent, din punct de vedere cultural, după ce în secolul trecut a încercat de două ori să se sinucidă fizic (declanşînd Primul şi cel de-al Doilea Război Mondial)? Zeci de întrebări de acest gen inundă zilnic presa şi reţelele de socializare. Ca jurnalist, mă confrunt cu ele zilnic la Radio France Internationale, unde lucrez de trei decenii. Ca scriitor însă, mi-am propus să le abordez oarecum altfel, prin prisma unor fabule filozofice şi a unor povestiri cu aer dilematic, dar şi prin cîteva confesiuni.” (Matei Vişniec)

Cabaretul cuvintelor

Din toate punctele de vedere, Cabaretul cuvintelor este o carte deosebită, pentru că Matei Vişniec ne propune o călătorie subiectivă într-un dicţionar interior, într-o lume în care cuvintele nu depind de om. Consideraţi această carte un ghid de călătorie într-o Republică a cuvintelor unde acestea trăiesc independent de om, se amuză şi se joacă, se înfruntă şi se iubesc, se supără unele pe altele şi se revoltă. Merită să deschideţi această carte şi dacă n-aţi întîlnit încă niciodată cuvinte vii, dacă nu le-aţi văzut cum arată fizic şi cît de mult seamănă cu dumneavoastră. Atenţie însă, dicţionarul Vişniec este neterminat, invitîndu-vă deci să continuaţi jocul şi să vă scrieţi, eventual, propriul dicţionar afectiv...

Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă...

Tipologia stabilită de Matei Vişniec, care dă titlul noului său roman, îi include şi pe cititori. Există cititori de tip pantof şi cititori de tip umbrelă. Cititorul de tip pantof este disciplinat şi răbdător, are incredere în autor, începe cartea de la primul cuvînt şi o închide după ce ajunge la ultimul, fără să fi sărit nici măcar o virgulă. Cititorul de tip umbrelă priveşte neliniştit jocul cuvintelor, parcurge cartea pe sărite, se întoarce la unele pasaje, pe altele le traversează în diagonală, aprofundează numai dacă îl captivează textul şi, nu de puţine ori, încheie cartea citind începutul.

„Reţineţi că, dacă vă place călătoria, nimeni nu vă obligă să vă mai întoarceţi din ea…” (Matei Vişniec)

Matei Vişniec s-a remarcat în anii ’80 ca poet, apoi ca dramaturg ale cărui piese, cu largă circulaţie în mediul literar, sînt interzise pe scenele profesioniste. În 1987 părăseşte România şi se stabileşte în Franţa, unde lucrează pentru Radio France Internationale. Piesele sale în limba franceză apar la Actes Sud – Papiers, L’Harmattan, Lansman, Crater, L’Espace d’un instant. Numele său figurează pe afişe teatrale în peste 30 de ţări. În ultimii ani Matei Vişniec s-a remarcat şi ca romancier. Dintre volumele publicate amintim: Omul-pubelă • Femeia ca un cîmp de luptă (2006), Păianjenul în rană (2007), Groapa din tavan (2007), Sindromul de panică în Oraşul Luminilor (2009, 2012; roman distins cu Premiul revistei Observator cultural), Domnul K. eliberat (2010, 2015; volum nominalizat la Premiul Naţional de Proză al Ziarului de Iaşi), La masă cu Marx (2011), Negustorul de începuturi de roman (2013, 2014; volum distins cu Premiul „Augustin Frăţilă” pentru cel mai bun roman, Premiul Naţional de Proză al Ziarului de Iaşi şi Premiul liceenilor pentru cea mai îndrăgită carte a anului 2013, în cadrul Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere, Iaşi), Dezordinea preventivă (2011, 2017), Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă... (2016, 2018), Ultimele zile ale Occidentului (2018).