Domeniu: Artă și fotografie -> Film -> Dicţionare, enciclopedii
Colecție: CINEMA
Număr pagini: 272
ISBN: 978-973-46-3545-0
Tip ediție: broșată
Format: 130x200
An apariție: 2013
Tudor Caranfil
Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc
Stoc epuizat
Cunoscutul critic de film Tudor Caranfil revine editorial cu un dictionar al realizatorilor de filme romanesti. Oamenii de film inclusi in volum sint atit romani, cit si straini care au realizat filme in sau despre Romania, cu actori sau in colaborare cu regizori din tara. Pentru acest volum au fost selectati doar cei care au realizat cel putin un lungmetraj de fictiune, insa in analizele acestora sint mentionate si cele mai importante scurtmetraje sau documentare ale lor. Pentru fiecare regizor este formulata o scurta biografie, iar apoi sint analizate cele mai importante realizari cinematografice, in spiritul critic cu care autorul ne-a obisnuit deja. Cartea este un veritabil document ce prezinta o parte semnificativa a istoriei regizorale in cinematografia romaneasca, de la regizorul primului film romanesc, Independenta Romaniei, pina in prezent.
 
„Era in 1962? Era in 1963? Nu mai stiu. Stiu doar ca ziua in care mergeam la nou-infiintata Cinemateca era o zi de sarbatoare. Ca si cind dupa un post indelungat ti se dadea o masa copioasa. Daca m-ar intreba cineva ce filme am vazut acolo, n-as sti sa-i spun. Stiu doar ca era o atmosfera de familie: familia cinefililor, din care mi-l aduc aminte pe Tudor Caranfil, care parca se simtea raspunzator de bucuria cinefila a fiecaruia dintre noi. La Cinemateca am legat prietenii pe viata, ce fac parte din zestrea mea de amintiri frumoase din vremea tineretii, care s-a dus ca vintul.” (Ileana Vulpescu)
 
„Fiecare carte a lui Tudor Caranfil (impatimit cinefil, ctitor de merit al Cinematecii) dobindeste si caracter de reconfortant eveniment cultural, provocind o atitatoare participare a cititorului, irezistibil invitat la confruntare de opinii…” (Augustin Sandu)
 
„Era necesar sa se ajunga si la o concluzie cinstita, pentru a se delimita capodoperele de filmele de duzina. Era necesar sa ne dam seama cum stam realmente consultind aceasta veritabila «Lista a lui Caranfil», destul de dura in a elimina unele titluri ce faceau furori in vremurile ceausiste, dar si obiectiva cind e vorba de o pelicula cu adevarat remarcabila. Caranfil nu se crede Mafalda, nu vine sa ne explice noua ca asta-i bine sau asta-i rau. Este doar cineva care are «tupeul» sa apara si cu o alta parere decit a majoritatii cunoscatorilor de pina acum…” (Andrei Milca)
.00 RON
Varianta tiparită
Adaugă in coș
Adaugă la favorite
Sumar
Despre autor
Tudor Caranfil (autor)

Tudor Caranfil s-a născut în 1931 la Galaţi. A fost critic cinematografic şi istoric de film. Absolvent cu Diplomă de Merit al Facultăţii de Filosofie din cadrul Universităţii din Bucureşti, s-a specializat ulterior în filmologie. Din 1959 a fost criticul cinematografic al cotidianului Informaţia Bucureştiului, unde, între 1960 si 1970, a redactat, săptămînal, pagina de cinema intitulată „Carnet de cinefil”. În 1962 a fondat primul cinematograf de arhivă din Bucureşti, „Seara prietenilor filmului”, pe baza căruia a fost creată, doi ani mai tîrziu, Cinemateca Română. Din 1970 a activat cu precădere în televiziune, unde a realizat, între 1972 şi 1977, un popular magazin saptamînal de cultură cinematografică intitulat „Vîrstele peliculei”, emisiune reanimată din 1990 pînă în 1997. Alte cicluri de emisiuni TV iniţiate: „Istoria unei capodopere”, „Povestea unui gag”, „Dicţionar cinematografic”, „Amfiteatrul artelor”, „Traveling peste timp”, „Telefilmoteca de Aur” ş.a.m.d. 

Din 1966, cu 7 capodopere ale filmului mut, a demarat apariţia unei lungi serii de volume dedicate istoriei cinematografiei, printre care se numără F.W. Murnau (1968), Vîrstele peliculei, o istorie a filmului în capodopere (vol. I‑IV, 1982‑1998; vol. V, 2012, propus de FIPRESCI pe lista The Best Books on Film), Cetăţeanul Kane. „Romanul” unui film (1978), toate reeditate ulterior, În căutarea filmului pierdut (1988, volum distins cu Premiul ACIN), Dicţionar universal de filme (2002; ediţia a II‑a, 2003; ediţia a III‑a, 2008), primul de acest fel publicat în România, urmat de primul Dicţionar de filme româneşti (2002; editia a II‑a, 2004), Pe aripile vîntului (2003). În cercetările sale de istoria filmului a pus în valoare cel mai bogat depozit de informaţii cu privire la începuturile cinematografiei româneşti, lăsat moştenire de marele actor Aristide Demetriade şi redescoperit în august 1985, înlăturînd definitiv, în volumul În căutarea filmului pierdut (1988), o serie dintre erorile istoriografiei despre naşterea filmului românesc de ficţiune.

Tudor Caranfil a fost, din 1970, solicitat anual la Festivalul internaţional de la Karlovy Vary, din 1980 a fost invitat permanent al Festivalului de la Berlin, unde a fost solicitat frecvent în juriul FIPRESCI, din 1993 a fost corespondent permanent al Agenţiei Române de Presă (AGERPRES) la festivalul de la Cannes şi, în calitate de comentator al presei româneşti, a participat la multe alte festivaluri cinematografice internaţionale, ca Los Angeles, Locarno, Oberhausen, Cottbus, Lubeck, Namur, Rotterdam, San Francisco, precum şi la principalele festivaluri de film organizate în decursul anilor în România (Mamaia, Costinesti, TIFF etc.). A fost laureat al Premiului „D.I. Suchianu”, 2011, „pentru întreaga carieră de critic şi istoric de cinema”, distins, pentru contribuţia deosebită la dezvoltarea artei şi culturii cinematografice româneşti, cu „Clacheta de Aur” a Uniunii Autorilor şi Realizatorilor de Film din România în 2012 şi cu Diploma pentru merite deosebite în cercetarea istoriei filmului românesc de Arhiva Naţională de Filme. În 2013, UCIN (Uniunea Cineaştilor din România) i-a decernat Premiul de Excelenţă, omagiindu‑i întreaga activitate.

A fost tatăl regizorului de film Nae Caranfil.

Recomandari

Parerea cititorilor
mai multe comentarii..
Lasa un comentariu
Trebuie sa fii logat pentru a putea lasa un comentariu. Log in