











Ediţia a II-a revăzută şi adăugită
Volumul oferă o introducere în istoria celor mai reprezentative idei şi concepţii pedagogice, completată în această nouă ediţie de abordarea principalilor reprezentanţi ai pedagogiei autohtone. O extindere problematică firească, întrucît şi în perimetrul gîndirii româneşti despre educaţie s-au manifestat puncte de vedere deosebit de consistente, convergente cu cele existente pe plan universal, însă racordate la elemente socioculturale specifice. Istoria pedagogiei se adresează în primul rînd studenţilor de la facultăţile cu profil didactic, celor de la secţiile de pedagogie, psihopedagogie, psihologie în special, dar şi tuturor viitorilor profesori, indiferent de specializarea lor, precum şi formatorilor interesaţi de evoluţia teoriilor despre educaţie.
Antichitatea clasică: Socrate, Platon, Aristotel • Pedagogia creştină: Clement Alexandrinul, Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur, Augustin, Toma de Aquino • Renaşterea şi Reforma: Erasmus din Rotterdam, François Rabelais, Michel de Montaigne, Thomas Morus, Tommaso Campanella • Pedagogia clasică: Immanuel Kant, Jean-Jacques Rousseau, Lev Nikolaevici Tolstoi • Alfred Binet, Ernst Meumann, Wilhelm August Lay • „Educaţia nouă”: Maria Montessori, Édouard Claparède, Adolphe Ferrière • Alte repere pedagogice în secolul XX: Émile Durkheim, John Dewey, Eduard Spranger • Reprezentanţi ai pedagogiei româneşti: Spiru Haret, Ion Găvănescul, Onisifor Ghibu, Ştefan Bârsănescu

Constantin CUCOŞ este profesor universitar în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei şi director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, de circa 22 de ani, în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Dintre lucrările publicate la Editura Polirom menţionăm: Educaţia. Dimensiuni culturale şi interculturale (2000), Pedagogie (1996, 1997, 1998, 2000, 2002, 2006, 2014), Timp şi temporalitate în educaţie. Elemente pentru un management al timpului şcolar (2002), Informatizarea în educaţie. Aspecte ale virtualizării formării (2006), Teoria şi metodologia evaluării (2008), Educaţia. Iubire, edificare, desăvîrşire (2008), Educaţia. Experienţe, reflecţii, soluţii (2013), Educaţia estetică (2014), Educaţia. Reîntemeieri, dinamici, prefigurări (2017) şi Istoria pedagogiei. Idei şi doctrine pedagogice fundamentale (2001, 2017). Este autorul a peste 200 de studii în volume colective sau reviste de specialitate. Domenii de competenţă: formarea formatorilor, filosofia educaţiei, pedagogia culturii, educaţia religioasă, pedagogia interculturală.